Vi är gärna behjälpliga med att boka både kunskap- och körprov. En del som kommer till oss har redan sina prov bokade – och det gör inget! Väljer du vårt uppkörningspaket ingår en timmes uppvärmning med din ordinarie lärare och lån av bil under provet. Många väljer därför att boka av sina prov för att kunna boka genom oss på Elite Trafikskola – och det tycker vi är trevligt såklart! Att få uppleva och ta del av elevens glädje efter ett lyckat körprov, det är något vi trafiklärare kan leva länge på.

När du som elev väljer att boka dina prov genom oss så är det viktigt att du följer den plan som vi har lagt upp tillsammans. Vi vill och säkert du också, att du ska bli godkänd på första försöket. Vi kommer under din utbildning att tala om, när vi som lärare, anser att du börjar närma dig dina prov. Vid den tidpunkten brukar vi boka proven och en s.k. utbildningskontroll tillsammans med dig.

Utbildningskontrollen är obligatorisk för de elever som väljer att boka sina prov genom oss och syftet är att säkerställa att du har kommit upp till den nivå som Trafikverket kräver. Vi förbehåller oss rätten att boka om ditt körprov om vi anser att du inte kommer att vara redo för uppkörning.

När vi bokar dina prov kommer vi alltid att lägga kunskapsprovet ca 3 – 4 veckor innan körprovet. Detta beror på att, om du mot förmodan skulle bli underkänd på kunskapsprovet, så ska det finnas en rimlig chans för dig att hitta en ny tid, innan körprovet.

Idag kräver Trafikverket att kunskapsprovet ska vara godkänt innan eleven får utföra sitt körprov. Du kan läsa mer om detta på Kunskapsprov B – Trafikverket.